17 ביוני 2009

קע"ה שנים לביזה הגדולה של צפת

האם מישהו זוכר את ה'ביזה הגדולה של צפת'? האם מישהו שמע על כך?
מבדיקה באינטרנט העיברי, מעטים מכירים את הסיפור ומאלו שכן הרבה חושבים שלדרוזים היה חלק בכך. אך נתן שור, היסטוריון של צפת וא"י בעת ההיא, מדגיש שלא כך היה זה.
הביזה הגדולה של צפת היה פוגרום בן 33 ימים שעשו התושבים הערבים הפלסטינים מכפרי הסביבה ביהודי העיר צפת, בחיפוש אחר אוצרות חבויים שכביכול היו להם.
השנה הייתה 1834, התקצ"ד, והפוגרום החל ב 8 בסיון והסתיים ב 10 בתמוז , מה 15 ביוני עד ה 17 ביולי. מאחוריו עמד מסית, נביא מטעם עצמו בשם מוחמד דמור שהסית במהלך הימים הקודמים כנגד היהודים ורכושם, כשלצדו ואקום שלטוני שנוצר כתוצאה מהמלחמה בין מוחמד עלי, שליט מצריים לסולטן הטורקי ותאבת הבצע של תושבי הגליל המזרחי. הפוגרום עצמו היה חלק ממרד כללי של ערביי הארץ כנגד מוחמד עלי. חשוב לציין שלדרוזים לא היה בו חלק, ואלו המזהים את הדרוזים כחלק מהפורעים לרוב מתבלבלים עם אירוע שהיה 4 שנים מאוחר יותר בו התעללו מספר חילים דרוזים מהר הלבנון ביהודי העיר בהשפעת ערביי העיר. אירוע זה היה קצר יותר והסתיים ללא הרוגים, כשגם בו לדרוזים של הגליל לא היה חלק.
הביזה עצמה הייתה התעללות בת 33 יום בתושביה היהודים של צפת, הם הוכו, נשדדו, הופשטו מבגדיהם, חלקם נרצחו, ובתיהם פורקו עד היסוד ע"י ההמון תאב הבצע. כפי שתיאר זאת , הנוסע האנגלי אלכסנדר ויליאם קינגלייק ממקורותיו של נתן שור, אימתם של היהודים היתה כה גדולה עד שילד מוסלמי בן 10 יכול היה להיכנס לבית יהודי ולקחת מה שהוא רוצה.
הזוועה הזו נדחקה לפינת השכחה והבלבול כי כנראה זו דרכה של ההיסטוריה, לא הכול נחרת בזיכרון. מאה שנה לאחר מכן, החליט אליעזר ריבלין, קרוב לודאי מקרוביו של יו"ר הכנסת הנוכחי ראובן ריבלין, להעלות את הנושא מתהום הנשייה. וזה גם מה שאני מנסה לעשות 75 שנה אחריו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה